Vad är ondska?
När man i Amos Oz bok Hur man botar en fanatiker läser att Oz menar att Palestina/Isrealkonflikten inte handlar om rätt och fel eller gott och ont börjar man fundera på vad ondska egentligen innebär. Om det endast handlar om “..en kollision mellan rätt och rätt..” när människor förtrycks, plågas och dödas, vem är då ond? Vad är egentligen ondska?
Mina svar på frågan är:
A. När man medvetet gör andra levande varelser illa och ev. njuter av det.
B. När man gör andra levande varelser illa utan mening men utan att känna ånger efteråt, och ev. njuter av det.
C. När man är likgiltig till att andra levande varelser kan skadas, t.ex. som i Palestina/Isrealkonflikten. När ena sidan är så blint övertygad om att just den har rätt att de står likgiltiga till det faktum att deras bomber skadar och dödar (den oskyldiga delen av) fienden.
Men så enkelt är det inte. Barn som slår varandra med flit eller ser t.ex. mobbing utan att ingripa är inte onda. När starkare känslor som ilska eller rädsla tar över är man inte rationell, förnuftet förtrycks av dessa känslor. Men det innebär inte att man är ond.
Så jag frågar mig igen, vad är ondska?
I Grunden till grymhet skapas i vardagslivet (SvD, 9/9-09) citerar Hans Ingvar Roth Kathleen Taylor som menar att vardagliga företeelser som feghet, konformism, bristande instinkt och fantasi är vad grymhet hos människor bottnar i. Men detta skulle då betyda att när starkare känslor tar över och man inte tänker rationellt då är grym tillika ond, ett påstående jag just bestred. Detta är väldigt intressant då det visar att människor har olika inställning till vad ondska är.
Jag tror inte att Taylor syftade på barn när hon skrev att grymhet bottnar i vardagliga företeelser, men tror i och för sig barn kan vara ett undantag i hennes princip. Jag skulle ändå inte anse att en vuxen person som gör som barn i detta sammanhang är ond. Vi kan nog alla bli slavar under våra känslor i vissa situationer.
Detta är en svår fråga med många teorier och få svar - tror jag. För om det inte går att vetenskapligt bevisa vad ondska är och vilka som anses onda, vem bestämmer det då?
Man kan samtidigt luras till att det är en lätt fråga att svara på. Men ska man räkna in omständigheter och känslor fungerar inte mina svar A, B och C. Då krävs det att man gräver djupare.
Trots att jag har grävt djupare har jag inte kommit fram till ett svar och tycker därför än en gång att detta är en svår fråga. Vem vet om vi någonsin kommer få ett konkret svar. Kanske måste vi förändra vår syn på ondska? Kanske måste komma ifrån den stereotypa bild vi har av ondska? Kanske vi då kommer kunna få ett tillfredställande svar på frågan: vad är ondska?
Till bra frågor finns inga enkla svar - bara åsikter. Vår tid på jorden är så jämförelsevis kort att den kan jämföras med en vattendroppe i ett hav. Vi som ändå lever i den här tiden, som alla andra också gjort, gör eller ska komma att göra, har en stark vilja att vara någon/något under just den tiden. Eftersom all söker ett värde och naturen är så orättvis att vi föds med olika förutsättningar, vill vissa ta genvägar för att nå sitt mål. Ibland går genvägen ut över andra varelser, människor och djur. Om vi haft tur och fått förmånen att växa upp i en omgivning där det inte varit brist på det ena eller det andra, där respekten för liv har hyllats, är det säkert så att förutsättningarna är större att vi blir vad du kallar "goda" - men inte säkert! Om omgivningen varit tvärtom, fylld av brister, snål och hård, kan det hända att det går bra ändå. Vad vi säkert vet är att värderingar ändras över tid. Man brukar säga att det är "den vinnande sidan som skriver historien". Vad som är gott och ont är en känsla som de flesta ändå tycks kunna hantera men man kan också vända på steken och fråga hur vi skulle kunna veta vad gott är om vi inte hade förstått det onda. Så vad vi kan lära oss av det här är att ingen sitter inne med hela sanningen och att det alltid finns olika sätt att se på våra handlingar. Därför kan ingen människa leva efter bara sina egna övertygelser utan måste samarbeta med andra, ge och ta, kompromissa och anpassa, våga se det goda hos sin fiende och aldrig stänga dörren helt.